07/05/2018

W Oratorium Marianum rozmawialiśmy o wolności

Przez ponad dwie godziny w zabytkowych murach Oratorium Marianum na Uniwersytecie Wrocławskim o wolności rozmawiali duchowni, przedstawiciele świata nauki, polityki i dyplomacji.

„Rozmowa o wolności” była wydarzeniem wieńczącym całodzienne otwarte sympozjum „Przestrzenie wolności”, na które składało się też otwarcie wystawy poświęconej Albertowi Schweitzerowi oraz międzynarodowa konferencja naukowa.

Spotkanie w Oratorium Marianum miało szczególny charakter nie tylko ze względu na wyjątkowe miejsce. Zaproszenie do rozmowy przyjęli bowiem ksiądz profesor Tomasz Halik z Uniwersytetu Karola w Pradze, Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, biskup Waldemar Pytel, zwierzchnik Diecezji Wrocławskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz Gość Specjalny – Ambasador Izraela Pani Anna Azari.

Na pierwszą część spotkania złożył się wykład ks. Halika „Trudna wolność” oraz refleksja na temat wolności ambasador Azari.

– Wolność jest jednym z kluczowych pojęć naszej zachodniej cywilizacji. Moglibyśmy spojrzeć na historię czasów nowożytnych jako na dzieje ludzkiej, kulturowej i historycznej emancypacji, jako na historię walki o wolność. Tana wolność to wolność zwierzęcia, które zostało wypuszczone z klatki, które może robić sobie co chce. Dopiero droga wolność, połączona z poczuciem odpowiedzialności jest naprawdę ludzka – mówił ks. Prof. Halik, nawiązując do utworzonych przez Dietricha Bonhoeffera pojęć taniej i drogiej łaski.

– Według mnie ani demokracja ani wolność nie są stanem stałym. Demokracja i wolność to coś o co my wszyscy chcemy i musimy walczyć – podkreślała pani ambasador.

W drugiej części uczestnicy spotkania odpowiadali na pytania o wolność zadawane przez moderatora i gospodarza – prof. Adama Jezierskiego, Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego, a później także przez widzów. Dotyczyły one rozumienia wolności, jej znaczenia dla człowieka, jej różnych aspektów i odcieni. Nie zabrakło refleksji na temat współczesnego miejsca wolności w społeczeństwie – od wolności religijnej po polityczną poprawność i pozbawiania ludzi swobody wyboru zarówno na drodze prawa jak i manipulacji.

Uczestnicy rozmowy unikali odniesień do bieżącej polityki, jednak z ich głosów można było dowiedzieć się, że obecna sytuacja niepokoi ich – również ze względu na liczne zagrożenia dla wolności zarówno jednostki jak i całych grup społecznych. Nie zabrakło natomiast odniesień historycznych do trzech państw reprezentowanych przez dyskutantów. I Polska i Izrael i Czechy mają w swojej historii momenty, które sprawiają że ich obywatele w szczególny sposób cenią wolność i są wyczuleni na wszelkie przejawy jej tłumienia. Ta wrażliwość widoczna była w wielu wypowiedziach, które padły tego wieczoru.

Po zakończeniu oficjalnej części spotkania znalazł się jeszcze czas na rozmowy z dyskutantami, wspólne zdjęcia, podpisywanie książek oraz papierowych ptaszków – symbolu tegorocznego festiwalu, który towarzyszy nam i na plakatach i w postaci prac origami. Każdy z uczestników mógł wziąć ze sobą papierową figurkę – na pamiątkę spotkania i jako przypomnienie tego, że wolność jest piękna, a jednocześnie krucha i łatwo ją zniszczyć.

Serdecznie dziękujemy wszystkim dyskutantom oraz tym, którzy zdecydowali się spędzić wieczór rozmawiając o wolności. Zapraszamy też na kolejne wydarzenia Festiwalu.

Zobacz galerię zdjęć z debaty oraz reportaż Radia Wrocław

 

Przeczytaj

EWST – szkoła dialogu

EWST to międzywyznaniowa szkoła wyższa, ale także ośrodek dialogu religijnego i międzykulturowego. Jak taki dialog wygląda w praktyce, na przykład podczas zajęć, na które zapisują się ludzie z różniących się mocno między sobą denominacji. Czy aby zostać studentem EWST trzeba być protestantem? Co wyróżnia EWST na tle innych uczelni wyznaniowych? – na te pytania odpowiada […]

Absolwenci EWST – kompetentni, wszechstronni, kreatywni

Co robią po studiach absolwenci EWST? Czy nauka pomogła im w rozwoju zawodowym, społecznym i osobistym? – na pytania o losy absolwentów odpowiada rektor EWST, prof. Wojciech Szczerba.

Christus Victor

Biblia zawiera szeroki, bogaty wachlarz słów, obrazów i metafor, aby przedstawić i wyjaśnić nam dzieło Chrystusa. Tymczasem, teologia zachodnia często skupia się głównie nad jednym tylko modelem, który podkreśla zastępczą śmierć Chrystusa na krzyżu. Owszem, to jest istotne, nieodzowne przesłanie biblijnej relacji o Chrystusie. Problem powstaje, gdy zredukujemy nasze zrozumienie tego, co Chrystus uczynił dla nas do jednego tylko pojęcia czy aspektu jego życia i służby.

czytaj więcej >>