Polska Agencja Prasowa

www.pap.com.pl

Nauka w Polsce

Pierwsza niepubliczna wyższa szkoła teologiczna

Status pierwszej w Polsce niepublicznej teologicznej uczelni zawodowej – która działa w oparciu o przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym, a nie o prawo kościelne i jest wpisana do rejestru szkół wyższych – zyskało międzywyznaniowe seminarium z 15-letnią tradycją. Minister nauki i szkolnictwa wyższego zatwierdził 24 października 2006 roku statut wrocławskiej Ewangelikalnej Wyższej Szkoły Teologicznej (EWST) .

TRADYCJA MIĘDZYWYZNANIOWEGO DIALOGU

EWST powstała w 1990 roku, jako Biblijne Seminarium Teologiczne. Jej zadanie to przygotowanie wierzących do służby Bogu w Polsce, krajach Europy Środkowej i na Wschodzie. Uczelnia kształci studentów na poziomie licencjackim, organizuje też studia podyplomowe. Studenci i profesorowie związani są z kościołami ewangelikalnym, ewangelicznym i katolickim.

„Oferujemy stabilny i sprawdzony program nauczania, przygotowujący do służby w Kościele i przy Kościele, jak również do misji i członkostwa w organizacjach społecznych, w tym pozarzadowych” – mówi Grażyna Kania-Misiak z rektoratu EWST. Podkreśla, że duży nacisk jest kładziony na edukację praktyczną, studenci biorą udział w licznych inicjatywach społecznych.

W 2001 roku szkoła znalazła siedzibę w bezpośrednim sąsiedztwie Uniwersytetu Wrocławskiego. Rozpoczęto wówczas starania o licencjat państwowy. Jak tłumaczy Kania-Misiak, ze względu na międzywyznaniowy charakter szkoły, ważne było, aby nie postrzegano jej jak uczelni kościelnej.

„Szkoły teologiczne uznawane są za szkoły kościelne i podlegają z reguły pod konkretne odłamy chrześcijaństwa” – uważa Kania-Misiak. „Dialog z wierzącymi innych wyznań chrześcijańskich daje szerokie spojrzenie na rzeczywistość i uczy szacunku. Pomaga tez określić własne przekonania w sposób wyważony, mądry i dogłębny. Wymaga odwagi i otwartości umysłu i takim właśnie osobom proponujemy studia w EWST” – dodaje.

Więcej wydarzeń

Przeczytaj

Ewangelikalizm a społeczeństwo obywatelskie

Ewangelikalizm nie jest wolny od wyzwań związanych z funkcjonowaniem we współczesnym  społeczeństwie obywatelskim – pisze prof. Wojciech Szczerba. Artykuł „Evangelical Protestantism and Civil Society – An outline” został opublikowany w  książce „Reformation 500. Cultural and Social Impact of the Protestant Reformation 1517–2017”, która ukazała się w języku angielskim, nakładem wydawnictwa Uniwersytetu w Aradzie „Aurel Vlaicu”.

Biblia zrozumiała dla każdego?

W rozdziale 11. Księgi Rodzaju czytamy: „I rzekł Pan: […] zstąpmy tam i pomieszajmy ich język, aby nikt nie rozumiał języka drugiego!ˮ.

Nieśmiertelny Zeus w Nowym Testamencie?

Znacie werset z Listu Pawła do Tytusa 1,12, który cytuje słowa Epimenidesa? W Biblii Ekumenicznej ten werset brzmi tak: „Powiedział ktoś z nich, ich własny prorok: Kreteńczycy zawsze kłamcy.” Epimenides, który sam był  Kreteńczykiem, mówi o Kreteńczykach, że są kłamcami. Czy Epimenides mówi prawdę o kłamiących Kreteńczykach czy może kłamie?

czytaj więcej