13.05
2018

Harmonischer Gottesdienst – muzyczne nabożeństwo

Współorganizowany przez Narodowe Forum Muzyki koncert zespołu Overtone i tenora – Macieja Gocmana, kończący VIII Festiwal Kultury Protestanckiej. W programie utwory kompozytorów barokowych (D. Buxtehude, S. Capricornus, P. H. Erlebach, J. S. Bach, G. P. Telemann).  Koncert biletowany.

Podczas wieczoru czeka nas wyjątkowy przegląd dzieł kompozytorów epoki baroku – zarówno legendarnych mistrzów, jak i mniej dzisiaj znanych twórców – którzy na trwałe zapisali się na kartach historii muzyki spod znaku reformacji.

Przypominając bogatą kulturę muzyczną związaną z Kościołem protestanckim, nie sposób pominąć takich twórców, jak Dieterich Buxtehude, Johann Sebastian Bach czy Georg Philipp Telemann. W karierze kompozytorskiej każdego z tych artystów znaczącą rolę odgrywała praca nad muzyką sakralną. Buxtehude zasłynął jako organista kościoła Mariackiego w Lubece – objęte przez niego pod koniec lat 60. XVII wieku stanowisko należało wówczas do jednych z najbardziej prestiżowych w północnych Niemczech. Wyjątkowo kunsztowna technika organowa Buxtehudego przyciągała do Lubeki młodych kompozytorów – jednym z nich był Bach, który zdecydował się na pieszą wędrówkę z Arnstadt do Lubeki. Wyprawa ta do dziś jest chętnie przywoływanym epizodem z życia osiemnastoletniego wówczas artysty, który zdecydował się na przejście niemal czterystu kilometrów praktycznie bez grosza przy duszy. Kariera Buxtehudego niewątpliwie robiła wrażenie na współczesnych mu kompozytorach – mimo obowiązków zawodowych cieszył się on dosyć dużą autonomią, organizując w kościele Mariackim szereg różnorodnych koncertów, podczas których nie brakowało również muzyki dramatycznej. Sonata B-dur op. 2 nr 1 jest zaś jednym z dowodów równie udanej działalności kompozytora na polu muzyki kameralnej. Z kolei słynną niemiecką twórczość na instrumenty klawiszowe epoki baroku przypomni Toccata G-dur BWV 916 Bacha, przez dwadzieścia siedem lat piastującego stanowisko kantora w lipskim kościele św. Tomasza.

Jednym z gatunków muzycznych, który w drugiej połowie XVII wieku na trwałe związał się z religią protestancką, była kantata. Tego rodzaju utwory wokalno-instrumentalne odnajdujemy w dorobku większości ówczesnych twórców niemieckich, w tym również u Telemanna. Artysta ten urodził się w rodzinie silnie związanej z Kościołem luterańskim – oboje jego rodziców było dziećmi pastorów. W swojej karierze kompozytorskiej Telemann kilkukrotnie obejmował stanowisko kościelnego kapelmistrza, a w ramach swojej pracy pisał liczne i udane kantaty. Innym twórcą znanym z działalności na użytek Kościoła protestanckiego był Samuel Capricornus – kompozytor czeskiego pochodzenia, piastujący przez kilka lat funkcję kapelmistrza w Stuttgarcie. Artysta, jako syn pastora, był związany z Kościołem od najmłodszych lat.

Wykonawcy:

Maciej Gocman – tenor
Overtone:
Klaudia Matlak – skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Maurycy Raczyński – klawesyn, pozytyw

Program:

Ph.H. Erlebach II Sonata e-moll
S. Capricornus Jesu nostra redemptio
D. Buxtehude Sonata B-dur op. 2 nr 1
J.S. Bach Toccata G-dur BWV 916  
G.Ph. Telemann Packe dich, gelähmter Drache – kantata TWV 1:1222

Zobacz omówienie

Bilety

Miejsce:

NFM, Sala Czerwona

plac Wolności 1, Wrocław

Czas:

13 maja 2018 (niedziela), godz. 18:00
14
lipiec

Przypominamy, że rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie predyspozycji kandydata do podjęcia nauki, a nie weryfikacji jego wiedzy z zakresu teologii. Rozmowy pozwalają na zapoznanie się z kandydatem, porozmawianie o jego pasjach, planach, wsłuchanie się w jego potrzeby związane z rozwojem.

13
lipiec

Spotkanie z wykładowcami EWST – dr. Sławomirem Torbusem oraz dr. Łukaszem Nyslerem na Slot Art Festival! Gwarantujemy brak wykładów i świetną zabawę!

22
czerwiec

22 czerwca (piątek) o godz. 16.00 w Bibliotece Ewangelikalnej Wyższej Szkoły Teologicznej Teologicznej w ramach Międzykulturowej Akademii Trzeciego Wieku odbędzie się kolejne spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki. Tym razem porozmawiamy o dwóch książkach: powieści Tosca Lee „Judasz” Wydawnictwa Świętego Wojciecha oraz Yiwu Liao „Bóg jest czerwony. Opowieść o tym, jak chrześcijaństwo przetrwało i rozkwitło w komunistycznych […]

08
czerwiec

Chrześcijanie wierzą, że Jezus, którego znamy z Ewangelii, jest Bogiem. Ale czy wszyscy zgodzimy się, że był on wybitnym myślicielem i niezaprzeczalnym wzorem moralności?

08
czerwiec

Między amboną a alkową – o angielskiej poezji metafizycznej.

30
maj

Chopin warszawski, Chopin paryski – o przemianach stylu Fryderyka Chopina

26
maj

Wszystkich, którzy chcą poznać Biblię „od kuchni” zapraszamy w sobotę 26 maja do Sfery Chilloutu Odnowienie Festival na placu Solnym.

25
maj

Film Maren Ade to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią śmiertelnie poważną menadżerką, a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem.

13
maj

Współorganizowany przez Narodowe Forum Muzyki koncert zespołu Overtone i tenora – Macieja Gocmana, kończący VIII Festiwal Kultury Protestanckiej. W programie utwory kompozytorów barokowych (D. Buxtehude, S. Capricornus, P. H. Erlebach, J. S. Bach, G. P. Telemann).  Koncert biletowany.

11
maj

Biblia a nacjonalizm

więcej wydarzeń >>

Przeczytaj

Absolwenci EWST – kompetentni, wszechstronni, kreatywni

Co robią po studiach absolwenci EWST? Czy nauka pomogła im w rozwoju zawodowym, społecznym i osobistym? – na pytania o losy absolwentów odpowiada rektor EWST, prof. Wojciech Szczerba.

Christus Victor

Biblia zawiera szeroki, bogaty wachlarz słów, obrazów i metafor, aby przedstawić i wyjaśnić nam dzieło Chrystusa. Tymczasem, teologia zachodnia często skupia się głównie nad jednym tylko modelem, który podkreśla zastępczą śmierć Chrystusa na krzyżu. Owszem, to jest istotne, nieodzowne przesłanie biblijnej relacji o Chrystusie. Problem powstaje, gdy zredukujemy nasze zrozumienie tego, co Chrystus uczynił dla nas do jednego tylko pojęcia czy aspektu jego życia i służby.

Nikos Obrazoburca: „Jestem tylko narzędziem…”

Bezpośredni w swoich tekstach i wstydliwy w komunikowaniu. Mikołaj Papatolios, znany także jako raper Nikos Obrazoburca, wydał swoją debiutancką płytę pod tytułem „Wypadkowa Paradoksów Bezczasu”. Nikos zakochał się w muzyce rap, mając lat 9. Późniejsze lata jego życia przyniosły mnogość inspiracji, w sposób zadziwiająco harmonijny łączonych przez niego w twórczości, którą ciężko dziś właściwie zaszufladkować.

czytaj więcej >>