07.05
2018

Przestrzenie wolności – otwarte sympozjum popularno-naukowe

Kto rezygnuje z wolności, rezygnuje zarazem ze swojego chrześcijaństwa. Chrześcijanin jest
wolny, stoi wobec Boga i wobec świata bez żadnej osłony czy zabezpieczenia, na nim samym spoczywa cała odpowiedzialność za to, jaki użytek zrobi z daru wolności.
Dietrich Bonhoeffer, „Podstawowe problemy etyki chrześcijańskiejˮ

Program konferencji:

9.00 – 9.45 Wprowadzenie do konferencji i otwarcie wystawy poświęconej Albertowi Schweitzerowi

  • EWST dr hab. Wojciech Szczerba, Rektor Ewangelikalnej Wyższej Szkoły Teologicznej
  • dr hab. Adam Jezierski, Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego
  • prof. dr hab. Włodzimierz Wołyniec, Rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu
  • Janusz Witt, Przewodniczący Polskiej Sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Bonhoefferowskiego

9.45 – 10.00 Przerwa

10.00 – 11.15 I Sesja: Wolność – konteksty teologiczne

Prowadzenie I Sesji – Prof. EWST dr hab. Wojciech Szczerba, Rektor EWST

  • Wolność chrześcijanina i początki reformacji (1520), dr hab. Janusz T. Maciuszko, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Kierownik Katedry Teologii Historycznej oraz Katedry Nauk o Religii i Ekumenizmu; Ewangelikalna Wyższa Szkoła Teologiczna
  • „Egzystencja teologiczna” według Karla Bartha, ks. prof. UPJPII dr hab. Janusz Królikowski, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Dziekan Wydziału Teologicznego w Tarnowie
  • O wolności pneumahagijnie i ekumenicznie, prof. dr hab. Bogdan Ferdek, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, Dyrektor Instytutu Teologii Systematycznej, Kierownik II Katedry Teologii Dogmatycznej
  • Dyskusja

11.15 – 11.30 Przerwa

11.30 – 12.45 II Sesja (anglojęzyczna): Wolność ­– konteksty społeczno-antropologiczne

Prowadzenie II Sesji – Dr Łukasz Nysler, EWST

  • Making responsible freedom happen: Church and Society in Dialogue, prof. dr John A. Berry, Uniwersytet Maltański, Wydział Teologii, Kierownik Katedry Teologii Fundamentalnej
    i Dogmatycznej
  • Translation from the other side: In Defense of Lost Causes, ks. prof. dr Philip H. Towner, Dziekan Nida Institute for Biblical Scholarship, American Bible Society, NYC, USA
  • Freedom and determinism – from „Luther versus Erasmus debate” to Derk Pereboom, prof. dr Petr Dvořák, Czeska Akademia Nauk, Instytut Filozofii, Kierownik Katedry Badań nad Myślą Starożytną i Średniowieczną
  • Dyskusja

12.45 – 13.45 Przerwa

13.45 – 15.00 III Sesja: Wolność – konteksty starożytne

Prowadzenie III Sesji – Dr hab. Jacek Zieliński, Prodziekan ds. kształcenia Wydziału Nauk Społecznych UWr

  • Pojmowanie wolności w filozofii starożytnej. Ewolucja pojęcia: od aspektu politycznego do egzystencjalnego, prof. dr hab. Janina Gajda-Krynicka, Emerytowany Profesor Zwyczajny Uniwersytetu Wrocławskiego
  • Pochodzenie zła a wolna wola człowieka w refleksji Metodego z Olimpu, ks. dr hab. Mirosław Mejzner SAC, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Teologiczny, Instytut Teologii Systematycznej, Katedra Teologii Patrystycznej
  • Freedom in Pauline Perspective – A Brief Exegetical Survey of Gal 5,1.6, prof. dr Károly Bácskai, Luterański Uniwersytet Teologiczny w Budapeszcie, Kierownik Katedry Teologii Nowego Testamentu
  • Dyskusja

15.00 – 15.15 Przerwa

15.15 ­- 16.30 IV Sesja: Wolność – konteksty egzystencjalne

Prowadzenie IV Sesji – Ks. dr hab. Jarosław Lipniak, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, Kierownik Katedry Ekumenizmu i Dialogu Międzykulturowego

  • Wolność w antropologii Fiodora Dostojewskiego, UE dr hab. Adam Płachciak, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze, Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem
  • Egzystencjaliści o paradoksach wolności, dr hab. Jacek A. Prokopski, Politechnika Wrocławska, Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych PWr, Zespół Antropologii Filozoficznej i Etyki
  • Nierozerwalność małżeństwa jako przestrzeń i warunek wolności, dr hab. Michał Głowala, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii, Zakład Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej
  • Dyskusja

16.30 – 16.45 Podsumowanie Konferencji

Prof. EWST dr hab. Piotr Lorek, Dziekan Wydziału Teologii EWST

18.00 – 20.00 Debata „Przestrzenie wolności”

Prowadzenie debaty ­– prof. dr hab. Adam Jezierski, Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego, dr hab. prof. EWST Wojciech Szczerba, Rektor EWST

Wykład wprowadzający – Trudna wolność, ks. prof. Tomáš Halík, Uniwersytet Karola
w Pradze, Wydział Filozofii i Religioznawstwa

Uczestnicy debaty – dr Rafał Dutkiewicz, Prezydent Wrocławia, JE ks. bp. Waldemar Pytel, Biskup Diecezji Wrocławskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz Gość Specjalny.

Lokalizacja:

Obrady konferencji (9.00 – 16.45) – Aula EWST,  ul. św. Jadwigi 12

Debata Przestrzenie wolności (18.00 – 20.00) – Oratorium Marianum, gmach główny Uniwersytetu Wrocławskiego, pl. Uniwersytecki 1

 WSTĘP WOLNY

Pobierz program w pliku .pdf

UWAGA! Ze względu na wymagania dotyczące bezpieczeństwa Gościa Specjalnego konieczna jest rejestracja oraz zabranie ze sobą na spotkanie dokumentu tożsamości.
Zarejestruj się teraz

Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Wydziału Kultury Urzędu Miasta Wrocław

Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego

14
lipiec

Przypominamy, że rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie predyspozycji kandydata do podjęcia nauki, a nie weryfikacji jego wiedzy z zakresu teologii. Rozmowy pozwalają na zapoznanie się z kandydatem, porozmawianie o jego pasjach, planach, wsłuchanie się w jego potrzeby związane z rozwojem.

13
lipiec

Spotkanie z wykładowcami EWST – dr. Sławomirem Torbusem oraz dr. Łukaszem Nyslerem na Slot Art Festival! Gwarantujemy brak wykładów i świetną zabawę!

22
czerwiec

22 czerwca (piątek) o godz. 16.00 w Bibliotece Ewangelikalnej Wyższej Szkoły Teologicznej Teologicznej w ramach Międzykulturowej Akademii Trzeciego Wieku odbędzie się kolejne spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki. Tym razem porozmawiamy o dwóch książkach: powieści Tosca Lee „Judasz” Wydawnictwa Świętego Wojciecha oraz Yiwu Liao „Bóg jest czerwony. Opowieść o tym, jak chrześcijaństwo przetrwało i rozkwitło w komunistycznych […]

08
czerwiec

Chrześcijanie wierzą, że Jezus, którego znamy z Ewangelii, jest Bogiem. Ale czy wszyscy zgodzimy się, że był on wybitnym myślicielem i niezaprzeczalnym wzorem moralności?

08
czerwiec

Między amboną a alkową – o angielskiej poezji metafizycznej.

30
maj

Chopin warszawski, Chopin paryski – o przemianach stylu Fryderyka Chopina

26
maj

Wszystkich, którzy chcą poznać Biblię „od kuchni” zapraszamy w sobotę 26 maja do Sfery Chilloutu Odnowienie Festival na placu Solnym.

25
maj

Film Maren Ade to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią śmiertelnie poważną menadżerką, a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem.

13
maj

Współorganizowany przez Narodowe Forum Muzyki koncert zespołu Overtone i tenora – Macieja Gocmana, kończący VIII Festiwal Kultury Protestanckiej. W programie utwory kompozytorów barokowych (D. Buxtehude, S. Capricornus, P. H. Erlebach, J. S. Bach, G. P. Telemann).  Koncert biletowany.

11
maj

Biblia a nacjonalizm

więcej wydarzeń >>

Przeczytaj

Absolwenci EWST – kompetentni, wszechstronni, kreatywni

Co robią po studiach absolwenci EWST? Czy nauka pomogła im w rozwoju zawodowym, społecznym i osobistym? – na pytania o losy absolwentów odpowiada rektor EWST, prof. Wojciech Szczerba.

Christus Victor

Biblia zawiera szeroki, bogaty wachlarz słów, obrazów i metafor, aby przedstawić i wyjaśnić nam dzieło Chrystusa. Tymczasem, teologia zachodnia często skupia się głównie nad jednym tylko modelem, który podkreśla zastępczą śmierć Chrystusa na krzyżu. Owszem, to jest istotne, nieodzowne przesłanie biblijnej relacji o Chrystusie. Problem powstaje, gdy zredukujemy nasze zrozumienie tego, co Chrystus uczynił dla nas do jednego tylko pojęcia czy aspektu jego życia i służby.

Nikos Obrazoburca: „Jestem tylko narzędziem…”

Bezpośredni w swoich tekstach i wstydliwy w komunikowaniu. Mikołaj Papatolios, znany także jako raper Nikos Obrazoburca, wydał swoją debiutancką płytę pod tytułem „Wypadkowa Paradoksów Bezczasu”. Nikos zakochał się w muzyce rap, mając lat 9. Późniejsze lata jego życia przyniosły mnogość inspiracji, w sposób zadziwiająco harmonijny łączonych przez niego w twórczości, którą ciężko dziś właściwie zaszufladkować.

czytaj więcej >>